Leven in het tijdperk van de deeleconomie

Leven in het tijdperk van de deeleconomie

De deeleconomie is bij BlaBlaCar een wezenlijk onderdeel van onze visie. Lees er meer over de deeleconomie en hoe wij met deze duurzame trend omgaan.

De laatste jaren zijn onze maatschappij en onze economie ingrijpend veranderd. Waardoor een geheel nieuwe manier van consumeren is ontstaan, dit heeft geleid tot een interessant fenomeen: de deeleconomie.

Bij BlaBlaCar is deze duurzame trend een wezenlijk onderdeel van onze visie. Maar wat is de deeleconomie en hoe gaan we hier mee om?

Stel je een wereld voor waarin we ritten delen met mensen met wie we  in contact zijn gekomen via een online platform. Stel je een wereld voor waarin je zonder twijfel je huissleutel overhandigt aan een toerist die jouw stad komt bezoeken. Een wereld waarin je een onbekende genoeg vertrouwd om je spullen met hem of haar te delen.

Deze wereld bestaat. En jij bent er onderdeel van.

Deze internationale revolutie – in stand gebracht door economische ontwikkelingen, veranderingen in consumentengedrag en interconnectiviteit – stelt ons in staat om onze grenzen te verleggen. Zo kunnen we vrijuit doen wat we het beste kunnen: samenwerken en delen op grote schaal!

De deeleconomie

De definitie van de deeleconomie is volgens de Oxford English Dictionary als volgt:

een economisch systeem waarbij bezit en diensten gedeeld worden tussen individuen, gratis of tegen een vergoeding, vaak aangeboden via een online platform.

De deeleconomie is een manier van consumeren waardoor jij en ik toegang hebben tot spullen en diensten die aangeboden worden door iemand anders. En dankzij de technologische ontwikkeling en smartphones zijn we niet enkel aangewezen op onze naasten. We kunnen nu gemakkelijk een groot netwerk van mensen bereiken en in de meeste gevallen vaak via een simpele app. Zo kunnen we eenvoudig ongebruikte spullen en diensten aanbieden, zoals lege zitplaatsen in de auto of een leegstaand appartement als je een weekendje weg bent. 

Economische motivatie

Als je er goed over nadenkt, heeft de deeleconomie altijd bestaan. Heb je een hamer nodig? Dan vraag je het aan je buren of een vriend. Heb je geen auto? Dan leen je er één van je collega. Maar, de toegevoegde waarde van de moderne platformen is dat je ook toegang verkrijgt tot bepaalde dingen die je directe omgeving je niet kan leveren.

Het is zeker geen nieuw idee, maar het is er één dat het zakelijke landschap grondig heeft veranderd. In de vorige eeuw hebben we onszelf aangeleerd om een hoge waardering voor eigendom en ‘het bezitten van dingen’ te hebben. Vandaag de dag is het een uitdaging om het gebruik van onze bestaande middelen te optimaliseren. We realiseren ons dat we sommige eigendommen niet dagelijks nodig hebben. De deeleconomie biedt een uitgelezen kans om efficiënter om te gaan met onze resources en zo te besparen.

Huizen en auto’s zijn hier goede voorbeelden van. Dit resulteert in unieke platformen waar je bijvoorbeeld kan autodelen (Drivy, OuiCar, GetAround, Snappcar), carpoolen (BlaBlaCar) of huis/appartement services kan delen (LoveHomeSwap, Airbnb).

Technologische ontwikkelingen in de deeleconomie

De ontwikkeling van technologie en social media heeft een nieuwe betekenis gegeven en een diepere laag toegevoegd aan de deeleconomie. Dankzij internet communiceren we vandaag via verschillende kanalen.

Met de introductie van Facebook (en het ontstaan van online profielen), mobiele applicaties met GPS functionaliteit (waardoor het makkelijker is een plek en jezelf te lokaliseren) en online marktplaatsen, zoals eBay en Amazon (wat resulteerde in een toename van mensen die goederen uitwisselen met onbekenden), kunnen we inmiddels spreken van een hybride economie.

Als je er over nadenkt, biedt de deeleconomie nieuwe effectieve netwerkmogelijkheden, die niet worden gelimiteerd door tijd, afstand, onvolledige informatie of andere beperkingen. Technologie biedt ons de kans om onze bestaande omgeving en netwerken te vergroten, doordat we in staat gesteld worden om in contact te komen met mensen die we nooit eerder  hebben ontmoet.

deeleconomie-blablacar

Mens gedreven economie: sociale groei

Een belangrijke factor in de groei van de deeleconomie is het veranderende consumentengedrag.

Het barsten van de 2000 dot-com bubbel had een economische neergang tot gevolg in de daaropvolgende jaren. Dit heeft ertoe geleidt dat mensen minder de noodzaak zagen om zelf dingen te bezitten, en ook terughoudender werden in hun uitgavenpatroon. De economische neergang zorgde er bij veel consumenten, voornamelijk millennials, voor dat de deelinitiatieven populairder werden.

Elk kwartaal carpoolen er via BlaBlaCar bijna 12 miljoen mensen, die lange afstandsritten met elkaar delen. In de ‘deel samenleving’ komen mensen van verschillende achtergronden, met verschillende opleidingen en beroepen samen; mensen die elkaar anders nooit ontmoet zouden hebben. Circa 50% van onze leden bevestigen trouwens dat carpoolen er voor heeft gezorgd dat ze zich meer open opstellen tegenover andere personen. De perceptie van wat een ‘onbekende’ is, is veranderd.

We hebben kort geleden samengewerkt met Arun Sundararajan, een NYU Stern professor en auteur van “The Sharing Economy”. We werkten aan een onderzoek over online vertrouwen en de persoonlijke connecties die je hierbij helpen. Het onderzoek, genaamd ‘Entering the Trust Age’, stelt dat het gebruik van deeleconomie platformen een positief effect heeft. De respondenten gaven aan dat ze mensen die ze nooit hebben ontmoet, maar die een volledig online profiel hebben meer vertrouwen dan hun collega’s en buren. Ze vertrouwen iemand via een online profiel bijna net zo als dat ze familie en vrienden vertrouwen!

Deeleconomie en online vetrouwen

Drie principes van de deeleconomie

Bij BlaBlaCar staat vertrouwen centraal! Zonder vertrouwen is er geen carpooling.

frederic-mazzella-oprichterOngebruikte resources zijn een vorm van verspilling: na een zoektocht naar vervoer, besloot BlaBlaCar oprichter Frédéric Mazzella het idee van een carpool platform voor lange afstanden uit te werken. Alle zitplaatsen in de trein waren vol, maar hij zag veel lege zitplaatsen in auto’s op de snelweg. Deze observatie zorgde ervoor dat hij een oplossing vond om ongebruikte zitplaatsen beter te benutten.

‘Toegang tot’ is belangrijker dan bezit: de huidige generatie van consumenten is minder geïnteresseerd in traditionele vormen van eigendom. De voorkeur gaat uit naar het huren of lenen van spullen. Zo zijn we mobieler dan ooit tevoren!

Vertrouwen: globalisering heeft tot een nauw verbonden netwerk van bedrijven en landen geleid. Na verloop van tijd heeft deze interconnectiviteit ook impact gehad op de sociale online netwerken. Zo stellen virtuele profielen ons in staat om makkelijker met onbekenden in contact te komen en samen iets te ondernemen.

Je deelde altijd al spullen met je vrienden en familie. Maar, tegenwoordig deel je ze ook met mensen die je niet of nog niet kent. We hebben nu de mogelijkheid om goederen, kennis, geld, vaardigheden, en netwerken met elkaar te delen via een grote aantal online platformen. Het zijn juist deze veranderingen in onze maatschappij die de ontwikkeling van de deeleconomie mogelijk hebben gemaakt. En dit is nog maar het begin… welkom in het tijdperk van de deeleconomie!

Doe mee aan de deeleconomie en ga carpoolen!

Rit zoeken? Rit plaatsen? App downloaden?

Lees meer over

Deeleconomie

Onze website maakt gebruik van Cookies. Door deze Cookies te aanvaarden kunnen wij onze service optimaliseren en er voor zorgen dat je de juiste informatie & advertenties toegestuurd krijgt.Cookiebeleid

Plaats een rit